Jak zrobić kurs online – poczytaj zanim zaczniesz

Jacek Wolniewicz Master teacher
Jacek Wolniewicz Master teacher

Jak zrobić kurs online?

Kursy online rosną i rosną w siłę.

Ale czy zrobienie kursu online to trudna sprawa? Jak zrobić kurs online dobrze ? Jak wreszcie zrobić kurs online, który będzie dochodowy?

Wszystko zależy od tego, czy dobrze przygotujesz się do kilku etapów, które trzeba przejść w procesie tworzenia kursu lub szkolenia online.

Przedstawię Ci teraz najważniejsze kroki, na które musisz zwrócić uwagę na początku (a wiem, co mówię, ponieważ prowadzę szkolenia od wielu lat).

 

Pomysł /Idea

Pierwsza decyzja to wymyślenie, o czym będzie kurs online. Podpowiedź: Poszukaj na początek pomysłów i tematyki w swoich zasobach – na czym się znasz (umiejętności), może masz jakąś specjalistyczną/ unikatową wiedzę, a może łączysz to wszystko dodatkowo z bogatym doświadczeniem. Kiedy będziesz opracowywać kurs online z dziedziny, na której się znasz, będzie Ci łatwiej o tym mówić. Będziesz bardziej autentyczny, mniej zestresowany – a ma to duży wpływ na postrzeganie Ciebie jako profesjonalisty.

Warto pamiętać!

Możesz spotkać się z opiniami, żeby sięgać do swoich pasji i te pasje przekładać na kurs online. Można tak zrobić. Ale bądź pewien, że w momencie kiedy to, co robisz dla frajdy, będziesz robił zawodowo – przestanie być pasją, a stanie się obowiązkiem. Upraszczając – Twoja motywacja wewnętrzna zniknie (prawdopodobnie pasja też).

 

Czy ktoś to kupi?

Pomysł pomysłem i możesz być bardzo nim podekscytowany, a nawet wierzyć, że jest fantastyczny. Pamiętaj jednak, że nie Ty będziesz kupował ten kurs online. Dlatego pomysły trzeba zweryfikować. Jest kilka technik. Od zapytania osób ze swojej listy mailingowej (jeżeli już taką masz) przez narzędzia, np. Planer słów kluczowych Google, do stworzenia prototypu. Mówię o tym w odcinkach podcastu (1) i (2). Jeżeli będzie odzew lub liczby pokażą zainteresowanie – działaj dalej. Jeżeli nie – zacznij myśleć o innym temacie.

Warto pamiętać!

Pamiętaj, żeby nie testować pomysłu, odpytując przyjaciół i rodzinę. Oni pewnie Cię pochwalą, ale nie dadzą wartościowej informacji. Niech to będą trochę znajomi, ale z którzy Cię dobrze znają.

 

 

Sportretuj swojego kursanta

Sprzedawać kurs online będziesz tak, jak Twój klient będzie chciał kupować. Może dziwnie to brzmi, ale musisz go namierzyć, „sportretować” i dopasować potem do tego rodzaj charakter komunikacji. Ważne będą m.in.: płeć, wiek, gdzie przebywa w sieci, jakie ma szczegółowe pytania w kontekście tematyki, jakie może mieć oczekiwania co do takiego kursu jak Twój.

Warto pamiętać!

Pamiętaj, taki portret tworzy się praktycznie non stop. Nigdy od razu nie poznasz najważniejszych cech. To proces wpisany w cały cykl życia Twojego produktu. Ciągle będą napływały do Ciebie nowe informacje, a Twoim zadaniem jest mieć oczy i uszy otwarte.

 

 

Odpowiedz sobie – za co Ci płaci Twój kursant

Kurs online powinien rozwiązać konkretny problem. Problem musi być istotny dla kursantów i powinien być bardzo precyzyjnie opisany poprzez: strukturę kursu, wybór poziomu zaawansowania i cele edukacyjne z poziomu wiedzy i umiejętności. Tylko tak rozpisany problem pozwoli prawie automatycznie dobrać techniki uczenia i metody, które wykorzystasz do kursu online.

Dwie podstawowe struktury kursu online do wykorzystania:

·       kurs „Zrób to sam” bez dodatkowego wsparcia autora,

·       kurs „Zrobię to z Tobą” ze wsparciem prowadzącego.

Ten punkt jest najważniejszy, ponieważ w tym miejscu projektujesz zawartość kursu i decydujesz, jakie środki techniczne będą użyte.

OK.  OK,

Ale…

Czy jest jakiś schemat, żeby popatrzeć na to najpierw z lotu ptaka? W końcu, to są koszty i nie wiadomo, czy się sprzeda moja produkcja. 

Słuszne uwagi i obawy. Jest na to rada – zobacz na początek opis metody pilotażowej na pierwszy kurs online.

Zacznij od tego wpisu:

Tworzenie kursów online – fundamenty Metody Pilotażowej #1

TAK CHCĘ 3 DARMOWE LEKCJE

Po wypełnieniu formularza przeniosę Państwa automatycznie na stronę z filmami. [no spam]