To nic innego, jak techniki wykładowe i prezentacje. Wykłady połączone z prezentacjami komputerowymi są najczęściej stosowanymi technikami szkoleniowymi.
Warto jednak wiedzieć, kiedy i jak je stosować, ponieważ nie zawsze ich użycie przyniesie korzyść uczestnikom.
W serii eksperymentów (np. Bligh, 2000) pokazano, że w miarę wysoka efektywność wykładów pojawia się tylko w sytuacjach, w których celem jest zdobycie informacji.
Efektywność wykładu drastycznie spada w sytuacjach, których cel określamy na poziomie umiejętności, postaw czy inicjowania myślenia problemowego. Z doświadczenia wiem, że w większości szkoleń w biznesie chodzi o obszar zmiany nawyków, postaw i wdrożenia nowych umiejętności.
A zatem prowadzenie szkoleń w stylu prezentacyjnym w takich sytuacjach jest z poziomu ich efektywności prawie pewną stratą czasu.
Jednak popularność i przecenianie tej formy kształcenia prawdopodobnie bierze swoje źródło w naszych doświadczeniach edukacyjnych. Po prostu znamy to z doświadczeń, ponieważ sami w większości przypadków byliśmy tak kształceni.