Kurs online. Pogoń za jakością wideo? Nie daj się osaczyć!

Jacek Wolniewicz Master teacher
Jacek Wolniewicz Master teacher

Tworzysz kurs online. W końcu musisz zrobić jakieś wideo. Zobacz na co zwracać uwagę przy planowaniu nagrań wideo, żeby nie iść w niepotrzebne koszty.


Wielokrotnie w rozmowach o tworzeniu kursów online wraca temat technicznej jakości nagrań.

Podczas jednej z dyskusji w mojej grupie o kursach online padło pytanie: dlaczego potrafimy  zaciekawieniem oglądać szkolenia/kursy mimo ich bardzo słabej jakości wideo i nieatrakcyjnego prowadzącego, a dlaczego czasami jest odwrotnie i słaba jakość lub wizerunek prowadzącego przytłacza nam treść i nie pozwala się skupić na merytoryce?

 

Wyjaśnienie, dlaczego tak się dzieje, jest stosunkowo proste. I naprawdę nie chodzi tutaj o ubiór, kolczyki czy obraz jakości HD, montaż oscarowy i inne poprawnie zastosowane elementy z warsztatu „ABC producenta wideo”. Otóż istnieje dobrze udokumentowana empirycznie przez Richarda E. Petty’ego i Johna Cacioppo w 1980 roku teoria dotycząca komunikacji perswazyjnej, tzw. elaboration likelihood model (ELM). Ma ona na celu wyjaśnienie różnych sposobów przetwarzania bodźców, powodów ich wykorzystywania, a także ich wyników w zakresie zmiany nastawienia do bodźca.

Chodzi o perswazję. Tłumacząc po ludzku: Petty i Cacioppo określili dwa „tory”, którymi przetwarzamy informacje.

  • Pierwszy z nich to tzw. tor centralny – uważny i analityczny. Skłaniający do refleksji, słuchania i dogłębnego rozważania argumentów. Całkowicie na drugi plan schodzą elementy opisane poniżej. Ten tor nas będzie interesował w edukacji
  • Drugi tor to tzw. tor peryferyczny – wrażeniowy, uczuciowy. Skłaniający do powierzchownych analiz (peryferiów). Takim torem jest m.in zwracanie uwagi na ubiór i jego elementy, fiksowanie się na aspektach technicznych obserwowanego wystąpienia/nagrania, błędach językowych, oprawie całej treści itp. Ten tor nas nie będzie interesował w edukacji

 

Zauważ, że w edukacji mamy do czynienia właśnie z procesem perswazyjnym.  W uczeniu dorosłych perswazja ma znaczenie szczególne, ponieważ dorosły w reguły nie przyjmuje nowych informacji „na wiarę”, ma własne doświadczenia, które potrafią skutecznie blokować przed „nowym”.  Trener, nauczyciel musi potrafić budować przekaz perswazyjny, który w edukacji – częściej nazywamy procesem „zmiany postaw”. Chodzi o to, żeby nasz uczeń/kursant został przekonany, że to czego uczymy WARTO STOSOWAĆ.

I teraz – trwalsze zmiany postaw odbywają się na torze centralnym. Dlatego dla nas edukatorów praca na torze centralnym jest istotna. Ale wejście na tor centralny nie jest łatwe.

Kiedy  będzie możliwe wprowadzenie ucznia na „tor centralny”?

  • Po pierwsze – uczeń musi być zmotywowany i chętny do odbioru komunikatu od nas. ( Nasz kurs jest przygotowany tak, że rozwiązuje jakiś ważny dla kursanta problem

  • Po drugie – uczeń musi mieć możliwość zrozumienia przekazu (np. brak slangu branżowego). ( Układ treści, pojęcia tam zawarte, tekst jest dopasowany do poziomu uczestnika)

Wystarczy, że  tylko jeden z tych elementów nie zadziała, nasz uczeń praktycznie automatycznie przeskoczy na tor peryferyczny i… wiesz już, na co zacznie zwracać uwagę.

OK. Chyba że zależy Ci tylko na zrobieniu efektu WOW, wrażenia, podbicia sobie ocen.  Takie efekty wow, (chwilowy „haj motywacyjny” i…nic więcej w dłużej perspektywie) widać u uczestników tzw. motywacyjnych eventów rozwojowych i odbiorców różnych miałkich, ale emocjonalnie skonstruowanych treści. Kiedy zapytamy uczestnika taki event czy szkolenie, z reguły nie powie nie o merytoryce, ale o wrażeniach. Takie są efekty działania na torze peryferycznym. Często ten mechanizm jest nieetycznie wykorzystywany tylko po to, żeby wymusić uległość decyzyjną i na emocjach, wrażeniach sprowokować np. do zakupu kolejnego szkolenia.

 

 

Schemat komunikacji perswazyjnej

 

ELM – opracowanie własne: Jacek Wolniewicz

 

 

 

 

REKOMENDACJA ZDROWOROZSĄDKOWA :) 

A zatem jeżeli opakujemy słaby (nieopracowany dydaktycznie, zrobiony bez znajomości zasad układania treści, celów i pracy nad problemem kursanta itp.) projekt szkolenia/ kursu w super opakowanie (np. super hiper bajery i techniczne wodotryski), to kursant i tak nie będzie nas słuchał/czytał, ale będzie zwracał uwagę na peryferia ( formę, bajery, detale produkcji). I odwrotnie – treści ważne dla kursanta będą ocenianie merytorycznie, a forma dyskretnie zejdzie na drugi plan.

Oczywiście nie nakłaniam do całkowitego zaprzestania dbania o jakość, ale raczej wskazuję, że doskonała jakość nie jest lekiem na całe zło.  W świetle teorii ELM z poziomu technicznego wystarczy „zwykła poprawność” warsztatowa. Za uważny odbiór i analizę treści, odpowiada wzbudzenie motywacji do nauki i zrozumiałość przekazu.  Ale jak osiągać takie stany motywacji i jak inicjować zmiany postaw, to już tematyka moich szkoleń komercyjnych

 

Pozdrawiam Jacek Wolniewicz

fot. tytułowa Photo by Sofia Sforza on Unsplash

ZOSTAW KOMENTARZ

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

TAK CHCĘ 3 DARMOWE LEKCJE

Po wypełnieniu formularza przeniosę Państwa automatycznie na stronę z filmami. [no spam]