Jak przygotować uczestników do ćwiczeń z kamerą?
Większość uczestników stresuje się, tylko widząc w programie moduł ćwiczeniowy z kamerą. Czy to ma sens?
Warto korzystać z kamery podczas zajęć, ponieważ nagranie najlepiej pokaże obiektywnie zachowania. Informacja zwrotna, zbudowana na bazie analizy materiałów, jest niezwykle cenna rozwojowo. Na początek warto zapamiętać podstawowe zasady planowania modułów z odgrywaniem ról, czy to z kamerą, czy też bez nagrywania. Dla uczestników problem kamery na szkoleniach to problem zagrożenia dla naszego wyobrażonego wizerunku.
Wizerunek w naszej głowie jest skonfrontowany z obiektywnym obrazem z nagrania. To mechanizm obronny, ponieważ z taką wiedzą po prostu trzeba COŚ zrobić. Jakoś się do tego ustosunkować. Pojawia się mechanizm dysonansu poznawczego, który wręcz wymusza reakcję. Mechanizm ten opiszemy innym razem, ponieważ jest również związany z procesami m.in. motywacyjnymi.
Dlatego ważne jest przygotowanie uczestnika do nagrania i przygotowanie się trenera do jego omówienia.
Krótki spis najważniejszych zasad
Zapowiedz ćwiczenia jak najwcześniej (nawet na etapie przedszkoleniowym).
Przedstaw intencje i dokładny przebieg ćwiczenia.
Przedstaw jasno cele z poziomu WUP.
Przedstaw i zakontraktuj zasady udzielania informacji zwrotnych.
Miej przygotowane jasne instrukcje, scenariusze dla uczestników.
Pilnuj jakości komunikacji – pamiętaj, że uczestnik tylko „gra rolę handlowca, klienta”, nie jest tutaj sobą. Pilnuj tego, żeby grupa nie utożsamiała roli z osobą.
Moduł zaczynaj, kiedy grupa będzie się już czuła bezpiecznie – najlepiej w drugiej połowie dnia lub na drugi dzień.
Nie zmuszaj – jeżeli w grupie pojawi się opór i będą osoby na „nie” – uszanuj, ale podkreśl np. znaczenie odwagi jako kompetencji handlowca.
Kontraktuj zasady odtwarzania i archiwizacji wykonanych nagrań audio-wideo.
Nie trzeba zawsze odtwarzać nagrań publicznie, można to zrobić na sesjach coachingowych, jeżeli masz taką możliwość.
Jeśli będziesz pamiętać o tych 10 podstawowych poradach, ćwiczenia powinny pójść poprawnie, z większą otwartością na zmiany i z mniejszym stresem.