Prawdziwe zaangażowanie uczestników szkoleń i utrzymanie ich uwagi i motywacji do uczenia przez dobre trenerki i trenerów nie jest efektem cudacznych technik.
Wynika to tylko z zastosowania wiedzy o tym, jak chcą i uczą się dorośli oraz wiedzy o procesach rządzących motywacją.
To jedyna droga do zaangażowanej grupy podczas szkolenia lub kursu. Cała reszta to “zasada nadziei” – “mam nadzieję, że się uda”
A nie o to chodzi. Chodzi o przewidywalne, powtarzalne pod kątem efektów sesje i szkolenia bez względu na specyfikę grupy.
Otóż uczenie dorosłych (andragogika) to nie to samo, co uczenie znane nam ze szkół, którym przesiąknęliśmy i potem próbujemy powielić.
Bardzo proste wskazówki płynące z koncepcji andragogiki Malcolma Knowlesa, których się trzymam, skatalogowałem tak:
- Dorośli uczą się rzeczy praktycznych — rozwiązujących problemy tu i teraz. (wiedza, która kiedyś może się przydać nie jest fajna)
- Dorośli unikają nauki z przymusu. (znasz ten stan dołującej energii na sali, gdy spędzono ci uczestników na zajęcia?)
- Dorośli nie są „białą kartą” – wchodzą w proces z wiedzą, doświadczeniami, przekonaniami, blokadami mentalnymi, uprzedzeniami. (Skąd to wiesz?, U mnie to nie zadziała, To sztuczna sytuacja, bo u nas to …. To właśnie mini przykład reakcji z tym związanej. Przy okazji tutaj ci się rodzi tzw. “trudny uczestnik”
- Dorośli oczekują partnerstwa w procesie nauczania. (Wygłaszanie mądrości z pozycji ex katedra, to słaby pomysł.)
- Dorośli samodzielnie inicjują swój rozwój. (O! I dlatego trzeba wiedzieć, jak ich do tego zainspirować.)
- Dorośli efektywnie się uczą, gdy wiedzą, dlaczego mają się uczyć. (Niejasne cele, mętne lub naiwne, znane treści bez wizji korzyści, to przepis na problemy.)
- Dorosłych hamuje lęk przed oceną, możliwość podważenia status quo, niechęć do zmian nawyków i znanych reguł. (Patrz punkt 3.)
Do tego teraz warto dołożyć Teorię “Oczekiwania Wartości w Motywacji Osiągnięć”
To dobrze zbadany i opisany przez Jacquelynne Eccles w formie teorii mechanizm motywacyjny pchający lub hamujący nas w podejmowaniu działań i wyzwań.
Masz tutaj świetne wskazówki dla szkoleniowców.
Jacquelynne Eccles pisze tam między innymi o 4 bazowych motywatorach w podejmowaniu wyzwań, które mogą się wiązać z nauką.
- Tematyka musi zaintrygować uczestnika. Brzmi może dziwnie, ale przestałem się śmiać z tytułów typu “Myszka Miki sprzedaje frytki- czyli technik skutecznej sprzedaży”. Trochę tutaj o taki click bait chodzi.
- Tematyka musi być postrzegana jako ważna, wartościowa dla uczestnika i zgodna z jego systemem wartości. Nikt nie będzie się uczył perswazji, jeśli ma zakorzenione przekonanie, że to manipulacja której się brzydzi.
- Zakres szkolenia/kursu powinien być niejako trampoliną do określonych korzyści z poznania nowej wiedzy. Czyli klasyczne “..a na ..grzyba … mi to właściwie.. ?
- Sposób nauki musi być łatwy, a uczestnik musi wiedzieć, że podoła nauce, bez wyrzeczeń. Jeśli nauka musi wywrócić mi życie, a ja muszę wybierać między innymi ważnymi zajęciami, to nie będę chętny, jeśli uznam, że mogę sobie nie poradzić, a nikt mnie z tego błędu nie wyprowadzi- będzie podobnie.
Uwierz. Pobudzenie aktywności i zaangażowanie, żeby grupa szła jak po sznurki i miała z tego korzyści to nie będzie magia.
To też nie będzie silenie się na cyrk rozwojowy z mnóstwem aktywności, które nijak nie przekładają się do tematyki i celów szkolenia.
Jedno ale …
Korzystanie z tej wiedzy i rozwiązań musisz zacząć, zanim wejdziesz na salę lub przed kamerę.
Koniecznie na etapie badania potrzeb i projektowania sytuacji rozwojowej.
To pozwoli Ci wybrać formę prowadzenia zajęć, narzędzia, metody i treści w sposób idealnie dopasowany do grupy, dając możliwość stworzenia zaangażowania od pierwszej sekundy szkolenia.
To są gotowe miejsca i momenty. Do tego podpina się powszechnie stosowane techniki i narzędzia. Założę się, że sama/sam się zaskoczysz, gdy zobaczysz, jak łatwo zaprogramować te działania.
Oczywiście to jest działanie wg. konkretnego schematu.
Robię to od lat i działa niezmiennie. W końcu mamy tu podbudowę naukową, a nie “bo u mnie działało”
I jeśli chcesz mieć te rozwiązania u siebie, to znajdziesz je w pełnym kursie „Trener Biznesu Master Teacher” https://www.akademiatrenera.online
lub w osobnym dedykowanym tylko angażowaniu — kursie online https://jacekwolniewicz.pl/jak-angazowac-uczestnikow-szkolen-kurs-online/
#trenerbiznesu #hr #lepszyrozwój #rozwójosobisty #lider
Kursu „Trener Biznesu Master Teacher” nie będzie już w sprzedaży od września. Oferta limitowana.