Od początkującego do Master Teacher-a. O angażowaniu uczestników szkoleń.

Picture of Jacek Wolniewicz Master teacher
Jacek Wolniewicz Master teacher
Mężczyzna wyciągający królika z kapelusza. W tle zdziwiona grupa kilkunastu ludzi. Pierwszy rządź ostry, potem przechodzi w bokeh

Prawdziwe zaangażowanie uczestników szkoleń i utrzymanie ich uwagi i motywacji do uczenia przez dobre trenerki i trenerów nie jest efektem cudacznych technik. ​

Wynika to tylko z zastosowania wiedzy o tym, jak chcą i uczą się dorośli oraz wiedzy o procesach rządzących motywacją. 

To jedyna droga do zaangażowanej grupy podczas szkolenia lub kursu. Cała reszta to “zasada nadziei” – “mam nadzieję, że się uda” 

A nie o to chodzi. Chodzi o przewidywalne, powtarzalne pod kątem efektów sesje i szkolenia bez względu na specyfikę grupy. 

Otóż uczenie dorosłych (andragogika) to nie to samo, co uczenie znane nam ze szkół, którym przesiąknęliśmy i potem próbujemy powielić.

Bardzo proste wskazówki płynące z koncepcji andragogiki Malcolma Knowlesa, których się trzymam, skatalogowałem tak: 

  1. Dorośli uczą się rzeczy praktycznych — rozwiązujących problemy tu i teraz. (wiedza, która kiedyś może się przydać nie jest fajna)
  2. Dorośli unikają nauki z przymusu. (znasz ten stan dołującej energii na sali, gdy spędzono ci uczestników na zajęcia?)
  3. Dorośli nie są „białą kartą” – wchodzą w proces z wiedzą, doświadczeniami, przekonaniami, blokadami mentalnymi, uprzedzeniami. (Skąd to wiesz?, U mnie to nie zadziała, To sztuczna sytuacja, bo u nas to …. To właśnie mini przykład reakcji z tym związanej. Przy okazji tutaj ci się rodzi tzw. “trudny uczestnik”
  4. Dorośli oczekują partnerstwa w procesie nauczania. (Wygłaszanie mądrości z pozycji ex katedra, to słaby pomysł.)
  5. Dorośli samodzielnie inicjują swój rozwój. (O! I dlatego trzeba wiedzieć, jak ich do tego zainspirować.)
  6. Dorośli efektywnie się uczą, gdy wiedzą, dlaczego mają się uczyć. (Niejasne cele, mętne lub naiwne, znane treści bez wizji korzyści, to przepis na problemy.)
  7. Dorosłych hamuje lęk przed oceną, możliwość podważenia status quo, niechęć do zmian nawyków i znanych reguł. (Patrz punkt 3.)

 

Do tego teraz warto dołożyć Teorię “Oczekiwania Wartości w Motywacji Osiągnięć”

To dobrze zbadany i opisany przez Jacquelynne Eccles w formie teorii mechanizm motywacyjny pchający lub hamujący nas w podejmowaniu działań i wyzwań.  

Masz tutaj świetne wskazówki dla szkoleniowców.

Jacquelynne Eccles pisze tam między innymi o 4 bazowych motywatorach w podejmowaniu wyzwań, które mogą się wiązać z nauką.

  1. Tematyka musi zaintrygować uczestnika. Brzmi może dziwnie, ale przestałem się śmiać z tytułów typu “Myszka Miki sprzedaje frytki- czyli technik skutecznej sprzedaży”. Trochę tutaj o taki click bait chodzi. 
  2. Tematyka musi być postrzegana jako ważna, wartościowa dla uczestnika i zgodna z jego systemem wartości. Nikt nie będzie się uczył perswazji, jeśli ma zakorzenione przekonanie, że to manipulacja której się brzydzi.
  3. Zakres szkolenia/kursu powinien być niejako trampoliną do określonych korzyści z poznania nowej wiedzy. Czyli klasyczne “..a na ..grzyba … mi to właściwie.. ? 
  4. Sposób nauki musi być łatwy, a uczestnik musi wiedzieć, że podoła nauce, bez wyrzeczeń. Jeśli nauka musi wywrócić mi życie, a ja muszę wybierać między innymi ważnymi zajęciami, to nie będę chętny, jeśli uznam, że mogę sobie nie poradzić, a nikt mnie z tego błędu nie wyprowadzi- będzie podobnie. 

Uwierz. Pobudzenie aktywności i zaangażowanie, żeby grupa szła jak po sznurki i miała z tego korzyści to nie będzie magia. 

To też nie będzie silenie się na cyrk rozwojowy z mnóstwem aktywności, które nijak nie przekładają się do tematyki i celów szkolenia.  

 

Jedno ale …

Korzystanie z tej wiedzy i rozwiązań musisz zacząć, zanim wejdziesz na salę lub przed kamerę. 

Koniecznie na etapie badania potrzeb i projektowania sytuacji rozwojowej. 

To pozwoli Ci wybrać formę prowadzenia zajęć, narzędzia, metody i treści w sposób idealnie dopasowany do grupy, dając możliwość stworzenia zaangażowania od pierwszej sekundy szkolenia.

To są gotowe miejsca i momenty. Do tego podpina się powszechnie stosowane techniki i narzędzia. Założę się, że sama/sam się zaskoczysz, gdy zobaczysz, jak łatwo zaprogramować te działania. 

 

Oczywiście to jest działanie wg. konkretnego schematu. 

Robię to od lat i działa niezmiennie. W końcu mamy tu podbudowę naukową, a nie “bo u mnie działało”

I jeśli chcesz mieć te rozwiązania u siebie, to znajdziesz je w pełnym kursie „Trener Biznesu Master Teacher” https://www.akademiatrenera.online

lub w osobnym dedykowanym tylko angażowaniu — kursie online https://jacekwolniewicz.pl/jak-angazowac-uczestnikow-szkolen-kurs-online/

#trenerbiznesu #hr #lepszyrozwój #rozwójosobisty #lider

Kursu „Trener Biznesu Master Teacher” nie będzie już w sprzedaży od września. Oferta limitowana.




ZOSTAW KOMENTARZ

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

TAK CHCĘ 3 DARMOWE LEKCJE

Po wypełnieniu formularza przeniosę Państwa automatycznie na stronę z filmami. [no spam]