Kiedy przykłady szkodzą szkoleniu?

Jacek Wolniewicz Master teacher
Jacek Wolniewicz Master teacher

Na pierwszy rzut oka pytanie wydaje się absurdalne. Ale, czy na pewno?

Przecież może tylko pomóc, pokazując „jak może być”. Ale badania wskazują coś innego. Stosowanie w taki sposób przykładów w grupach doświadczonych, zaawansowanych, nie powoduje efektywności uczenia się, a wręcz odwrotnie – przykłady w takim przypadku uniemożliwiają uczenie się.

 

Psychologowie nazwali to zjawisko „efektem odwrócenia kompetencji”. Upraszczając: pewne metody są dobre na początku uczenia się, ale wraz ze wzrostem doświadczenia mają szkodliwy wpływ na proces dalszego uczenia się.

 

A zatem stosowanie metody przykład – ćwiczenie: tak, ale w grupach początkujących. W grupach zaawansowanych lepsze będą same ćwiczenia lub złożone formy, jak case study, symulacje czy odpowiednie gry.

ZOSTAW KOMENTARZ