Ogarnięcie informacji zwrotnych udzielanych przez całą grupę jednemu uczestnikowi, to może być niebezpieczne wyzwanie… chyba że zrobisz to wg zaleceń.

 

Proces informacji zwrotnej jest jednym z trudniejszej psychologicznie sytuacji.

Dlatego ważne jest, jak przygotujesz do tego obie strony.

  1. Określ reguły „dawania informacji zwrotnej”.
  2. Określ reguły „przyjmowania informacji zwrotnej”.
  3. Określ zasady polemiki stron.
  4. Określ zasady komunikacji z poziomu „TY” na poziom „JA”.
  5. Określ sekwencję dawania informacji.

Ad 1.

Dawanie informacji zwrotnej.

Mów zwięźle o zauważonych zachowaniach. Nie przesadzaj z negatywami. Mów o swoich odczuciach związanych z zaobserwowanym zachowaniem. Nerwy zostaw za drzwiami.

Ad 2.

Przyjmowanie informacji zwrotnej.

Słuchaj faktów. Doprecyzuj niezrozumiałe. Nie przerywaj – zapytaj na końcu. Nie broń się. Również mów o swoich odczuciach związanych z zaobserwowanym zachowaniem.

 

Ad 3.

Przed uruchomieniem informacji zwrotnej wyraźnie zakontraktuj w grupie zasady ewentualnej polemiki (sugestia: przełóż takie dyskusje na koniec całego procesu, wtedy emocje będą mniejsze).

Ad 4.

Porada: zwracamy się z pozycji „JA” bezpośrednio do osoby, której udzielamy feedbacku. Uczestnicy często mówią o innej osobie, zwracając się do trenera. NIE! Przykład:

(Ja): Zauważyłem, Marcinie, że grając rolę negocjatora, używałeś 3 razy sformułowania…

Ad 5.

Kolejność feedbacku.

  1. Najpierw uczestnik (aktor) o swoich wrażeniach i spostrzeżeniach.
  2. Potem grupa (poproś o niepowtarzanie wniosków poprzedników – tylko nowe).
  • Trener – podsumowuje.

Uwaga: w sytuacjach ryzyka, że grupa „naskoczy” na jakiegoś uczestnika, zamień się miejscami z grupą. Wówczas swoim feedbackiem masz szansę rozproszyć ewentualną agresję grupy.


Leave a Reply

Your email address will not be published.