Cykl Kolba to zaproponowany (przez prof. Davida Kolba) schemat tłumaczący sposób uczenia się osób dorosłych w formule aktywnej poprzez działanie/doświadczanie.
Jednym z głównych założeń jest to, iż osoby dorosłe efektywnie uczą się, kiedy przejdziemy przez 4 etapy.
Etap 1. Działaj (np. nie umówiłem się dzisiaj z żadnym klientem).
Etap 2. Refleksja (czy to było dla mnie miłe doświadczenie, czy chcę, żeby tak było następnym razem?).
Etap 3. Wnioskowanie (dlaczego mogło tak się wydarzyć, co mogło być powodem, jak mogę to zmienić i wypracowanie alternatywnych rozwiązań).
Etap 4. Zaplanowanie wdrożenie zmian (przyjęcie jednej koncepcji zmian w myśl zasady: kiedy spotka mnie sytuacja wykonania telefonów do klienta w sprawie umówienia się na spotkanie, to zrobię tak i tak).
Jednak, samo podjęcie deklaracji o wdrożeniu to za mało. Potrzebny jest krok następny, czyli znowu Etap 1. – podjęcie zmodyfikowanego działania. Następnie cykl przebiega tak samo, jak za pierwszym razem. W zależności od wyniku tej próby (poprawa lub nie) cykl może być zakończony lub stanowić kolejny krok do ulepszania działania.