Ćwiczenia działające na zmianę przekonań i wywołujące głęboką refleksję

Picture of Jacek Wolniewicz Master teacher
Jacek Wolniewicz Master teacher

Chcesz naprawdę komuś pomóc w motywacji do zmiany?
To go najpierw porusz!

Rynek rozwojowy pełen jest szkoleń i warsztatów z zachętami „zrób tak i tak”, „stwórz lepszą wersję siebie”, które zatrzymują uczestnika na poziomie Scarlet O’Hary z przeminęło z wiatrem” – „ok fajne to, ale pomyślę o tym jutro”.

Przeciętny człowiek nie będzie rozpoczynał żadnej zmiany u siebie, jeżeli najpierw nie uświadomi sobie ciężaru problemu. I to dobitnie. Musi go poczuć emocjonalnie – „na własnej skórze”. Same dobrze brzmiące argumenty, że warto coś zmienić, pozostaną w sferze deklaracji i na tym koniec.

 

CZYM  SĄ ĆWICZENIA DOŚWIADCZENIOWE?

Zadaniem ćwiczeń doświadczeniowych nie jest wprost trening konkretnych umiejętności, ale sprowokowanie do doświadczenia głębokiej refleksji związanej z konkretnym działaniem zaprojektowanym przez trenerów. 

Działanie może przybierać formę fizycznej aktywności, jak i formę tzw. eksperymentu mentalnego. Z podobnych technik korzysta proces coachingu i action learning, z tym że tutaj to trener inicjuje „temat refleksji”. Inaczej też takie ćwiczenia są omawiane (uczymy się tego na zajęciach). Przyznam się, że długo szukałem sensownej nazwy na te ćwiczenia. Ostatecznie zapożyczyłem ją od Rafała Cupiała, ponieważ słowo doświadczeniowe faktycznie oddaje najbardziej ich podstawowy sens.  

A zatem zacznijmy od podstawowego pytania…

 

PO CO TRENEROM UMIEJĘTNOŚĆ PRACY Z ĆWICZENIAMI DOŚWIADCZENIOWYMI?

Jest kilka kluczowych powodów.

  • Bardzo często uczestnik szkolenia (zwłaszcza w organizacji) wcale nie jest otwarty na zdobywanie nowych kompetencji. 
  • Do tematyki szkolenia podchodzi z rezerwą, jest pełny przekonań i przejawia postawę psychologiczną w kierunku na NIE. Może sabotować pomysły trenera i jego samego.

W takiej sytuacji aktywność i motywacja do nauki uczestnika/ów jest słaba. 

  • Czasami trener lub trenerka usłyszą: „, po co nam to?”, „kolejne szkolenie, z którego nic nie wyniknie”, „u nas to nie zadziała”…

Próby racjonalnego tłumaczenia wagi tematu, jego przydatności etc. w sytuacji tak przejawianych postaw nie przyniosą skutku. Jest to związane z mechanizmem budowania postaw (o tym mechanizmie dowiedzą się Państwo też dość szczegółowo na Masterclass).

Żeby otworzyć poznawczo uczestników, warto zaprojektować możliwość przeżycia sytuacji szkoleniowej, która podważy ich tok myślenia i wzbudzi refleksję, na której trener zbuduje łącznik do treści szkolenia. 

Jeżeli Państwa szkolenia lub warsztaty dotyczą pracy nad nowymi kompetencjami, nad procesami zmian, a zwłaszcza nad kompetencjami miękkimi, to ćwiczenia doświadczeniowe i umiejętności ich projektowania i omawiania są elementem  niezbędnym.

 

TRZY NAJWAŻNIEJSZE KORZYŚCI ZE STOSOWANIA ĆWICZEŃ DOŚWIADCZENIOWYCH TO:

  1. Wzbudzenie głębokiej refleksji: Ćwiczenia doświadczeniowe mają na celu sprowokowanie uczestników do głębokiej refleksji na temat konkretnej sytuacji, co pozwala im na lepsze zrozumienie zagadnienia.
  2. Przełamanie negatywnych postaw: W sytuacji, gdy uczestnicy szkolenia są niechętni lub z góry odrzucają treść, ćwiczenia doświadczeniowe pomagają zmienić ich podejście poprzez umożliwienie przeżycia sytuacji, która podważa ich dotychczasowy tok myślenia.
  3. Rozwój kompetencji miękkich: Ćwiczenia doświadczeniowe są niezbędnym elementem w szkoleniach dotyczących pracy nad kompetencjami miękkimi, procesami zmian oraz zdobywaniu nowych umiejętności, co przyczynia się do efektywnego rozwoju zawodowego uczestników.

 

DODATKOWE KORZYŚCI DLA TRENERÓW I COACHÓW

Inne plusy, które dla mnie są istotne w poznaniu tych ćwiczeń:

  • Nie trzeba kupować mocno spopularyzowanych coachingowych kart metaforycznych lub innych standardowych pomocy dydaktycznych, żeby poruszyć mentalnie uczestnikami. 
  • Nie trzeba też inwestować w drogie gry szkoleniowe. 
  • Nie trzeba będzie kopiować powszechnie znanych pomysłów z rynku i grup dyskusyjnych. 
  • Nie trzeba się martwić technikaliami i skomplikowanymi sprawami organizacyjnymi.

 

JAK KORZYSTAĆ Z ĆWICZEŃ DOŚWIADCZENIOWYCH?

Ćwiczenia doświadczeniowe, których uczę w Masterclass mogą być wykonane na sali, w wersji online, a nawet na zajęciach outdoorowych. I zawsze zadziałają, ponieważ bazują na solidnych mechanizmach psychologicznych. (omawiam je na zajęciach). 

Są kreatywne, a stworzenie ich odmian w celu uniknięcia powtarzalności nie jest skomplikowane. (pokażę jak to robić). 

Co ważne. Nie wykluczają stosowania innych popularnych technik (gry, case study, psychotesty) – a nawet warto je łączyć. (pokażę jak). 

 

CZY TO JEST TRUDNE DO ZROZUMIENIA? 

Nie, ponieważ struktura, na której uczę budowania ćwiczeń doświadczeniowych bazuje na popularnym modelu uczenia dorosłych-Cyklu Kolba.

Jeżeli model jest Państwu znany, to dobrze, jeśli nie, to będę o nim mówił na MasterClass. 

Każdy, kto pracuje na podstawie cyklu Kolba, zdaje sobie sprawę z wagi dobrego rozpoczęcia jego pierwszego etapu — DOŚWIADCZ. To tam w większości przypadków znajdą się ćwiczenia tego rodzaju. 

Ale warto je zaprojektować też w agendzie szkolenia i również jako: energetyzery, elementy diagnozy kompetencji techniki jako angażujące mikro sesje wprowadzające do tematyki poszczególnych części szkolenia.

Największym wyzwaniem projektowania tych ćwiczeń jest połączenie kontekstu zajęć z odpowiednim scenariuszem o dużym, ale kontrolowanym ładunku emocjonalnym. EMOCJE są paliwem zmian. I o tym się również będziemy uczyć. 

 

NOWE SCENARIUSZE I KREATYWNE MODYFIKACJE ZNANYCH ĆWICZEŃ

Prowadzę specjalne  MasterClass-y o ćwiczeniach doświadczeniowych, w których uczę (na przykładach) przygotowywania autorskich, kreatywnych pomysłów, wyboru kontekstu ćwiczeń doświadczeniowych.

Są pewne  najlepsze miejsca w agendzie szkolenia dla ich wykorzystania i różne sposoby ich omawiania.

Uczestnicy tych zajęć  piszą często podobne wnioski:

  • „…treści przypomniały mi o szerszym kontekście i możliwości wyciągnięcia innych wniosków niż te, do których się ograniczam przez rutynę”.
  •  „pozytywny odbiór w spojrzeniu, na różne ćwiczenia z innej perspektywy”, 
  • „ćwiczenia, które „chodzą po rynku”, ale można je wykorzystywać do innych celów niż te — do których zostały przypisane pierwotnie.

 

Czego się możesz nauczyć w MasterClass  na temat tworzenia i omawiania ćwiczeń doświadczeniowych?

PROGRAM 

  • Wykorzystanie psycho-testów i quizów jako ćwiczenia doświadczeniowe na przykładzie „Testu pewności siebie”.
  • Wywoływanie głębokiej refleksji -Mechanika ćwiczeń doświadczeniowych – jak działają, dlaczego działają.
  • Wykorzystanie storytellingu jako ćwiczenia doświadczeniowego na przykładzie „Historii Zuzi”.
  • Cztery dodatkowe schematy na oryginalne i autorskie ćwiczenia doświadczeniowe: „Pokaz sprawczości”, „Nie rób drugiemu co Tobie niemiłe”, „Data Error”, „Paradoks”.
  • Przykład adaptacji scenki do celów ćwiczenia doświadczeniowego.
  • Metoda dyskusji zogniskowanej do omawiania ćwiczeń.
  • Dyskusja nad indywidualnymi pomysłami i specyfiką pracy uczestników.
  • Przykłady modyfikacji treści  ćwiczeń i dopasowywania do różnych kontekstów.
  • Dodatkowo jako e-learning – lekcje VOD. Uczestnicy MasterClass otrzymują: 
  • -Mechanika zmiany postaw psychologicznych.  
  • -Zasady pracy z cyklem Kolba

 

Co Ci to da?

Głębokie zrozumienie zasad pracy z postawami, oporem poprzez tworzenia autorskich narzędzi do aktywizowania grupy, zmian przekonań, otwierania na zmiany w modelu aktywizującym cyklu Kolba, co da ci przewagę konkurencyjną.

 

DLA KOGO MasterClass JEST?

Trenerek i trenerów biznesu i rozwoju osobistego.

Freelancerów i osób pracujących szkoleniowo wewnątrz organizacji.

Dla zespołów HR i świadomych menadżerów, którzy odpowiadają za rozwój pracowników.

Dla osób z misją i pasją odpowiedzialnego rozwijania innych

 

 

DLA KOGO  MasterClass NIE JEST?

Dla osób niepracujących z kompetencjami miękkimi.

Dla osób pracujących bez misji edukowania

Dla  osób kompletnie początkujących, które nic nie wiedzą na temat prowadzenia szkoleń i uczenia dorosłych.

Dla osób, które wierzą wyłącznie w moc „miotacza slajdów”.

Dla bardzo zaawansowanych trenerów biznesu i rozwoju osobistego z długoletnią praktyką w szkoleniach  

 

Jak będziesz się uczyć?

Zajęcia trwają ok. 3-3,5 godz.  z sesją QA

Forma; online na mojej platformie do szkoleń online z kamerami i- „wszyscy do wszystkich”

Zawierają moduł ćwiczeniowy, na którym omówimy wg. potrzeb i pod moim okiem własne pomysły na refleksyjne ćwiczenia dla swojej specyfiki szkoleniowej.

Mamy czas na dyskusję i testowanie — nie chodzi o pogoń za  „przerobieniem” tematów — to forma skrzyżowania specjalistycznego warsztatu z mastermindem.

Kameralna wielkość grupy – 10 osób

Certyfikat ze szkolenia

 

Wymagania rekrutacyjne

Podstawowa znajomość idei cyklu Kolba 

Podstawowa orientacja w tematyce postaw (ale i tak będę o tym mówił) 

Wymagane podstawowa praktyka : przeprowadzone samodzielnie kilka szkoleń off lub online.

Nie trzeba być po szkołach i szkoleniach trenerskich.

 

Warunki techniczne

Potrzebujemy dostępu do kamery, mikrofonu i w miarę dobrego Internetu. (przed zajęciami prześlę check- listę techniczną, z której można skorzystać).

Ile to kosztuje i jak się zapisać 

Zapisy i opłata znajduje się na stronie z ofertą 

 

 

Nie czekaj dłużej na wenę  i genialne pomysły na ćwiczenia spadające z niebios. Wszystkie niezbędne pomysły masz dosłownie pod nosem! Dołącz do naszego szkolenia z ćwiczeniami doświadczeniowymi już dziś, aby odkryć praktyczne narzędzia i metody, które pomogą Ci w osiągnięciu głębokiej refleksji, przełamaniu negatywnych postaw i rozwoju kluczowych kompetencji miękkich. Nie przegap tej wyjątkowej okazji — zapisz się już teraz i zacznij przekształcać swoje życie zawodowe!

Tutaj dołączysz do MasterClass o ćwiczeniach doświadczeniowych.

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

TAK CHCĘ 3 DARMOWE LEKCJE

Po wypełnieniu formularza przeniosę Państwa automatycznie na stronę z filmami. [no spam]