Check Lista techniczna „Prowadź Webinary bez stresu o transmisję”
Nieraz zerwało mi łącze i transmisję. Nieraz powtarzałem live’y. Dzisiaj mogę Ci podpowiedzieć kilka tipów, jak pomóc sobie i poprawić szanse na płynny streaming Twojego Webinaru lub live’a.
Przeprowadziłem ponad 400 Webinariów i Live‘ów. Głównie z domowego biura. Przez dwa lata na łączach mobilnego Internetu. Najpierw na zwykłej Neostradzie i przez hot-spot zestawiany przez telefon. Potem przetestowałem i korzystałem wykorzystywałem ze specjalnych zewnętrznych anten LTE. Wreszcie mam komfort, jaki daje światłowód, ale są pewne dodatkowe rzeczy o tkórych mało kto pamięta i stosuje.
Oto 10 porad, które wypisałem z mojej czteroletniej praktyki.
1.
Jeżeli korzystasz z zewnętrznej kamery webowej i dodatkowego mikrofonu, to podłącz je, zanim uruchomisz oprogramowanie do wideokonferencji lub Webinariów. Programy te szukają podczas uruchamiania urządzeń wideo.audio i wszytko powinno odbyć się automatycznie, a w przypadku awarii zgłoszą błędy. Będzie czas na zareagowanie.
2.
Korzystaj głównie z przeglądarek www, takich jak, Google Chrome lub Firefox. Safari może nie wywoływać wszystkich funkcji np. w ClickMeeting. Przetestuj wcześniej używanie Safari.
3.
Zadbaj o aktualność przeglądarek www, jeżeli system nie robi tego automatycznie Często problemy wynikają z nieaktualnego oprogramowania.
4. Jeżeli nie możesz aktywować kamery i mikrofonu, to w pierwszej kolejności sprawdź i wyłącz program antywirusowy w ustawieniach przeglądarek i sprawdź czy Twoja przeglądarka udzieliła zgody Twoim akcesoriom (kamera, mikrofon) na korzystanie z nich. Poniżej przykład z karty Ustawienia w przeglądarce Chrome.
5.
Wyłącz na czas transmisji wszystkie otwarte zbędne programy. Niech nic nie obciąża dodatkowo pamięci komputera i nie inicjuje transferu z Internetem (zwłaszcza programy pocztowe i otwarte okna w przeglądarce).
6.
Wyłącz wszystkie automatyczne aktualizacje oprogramowania.
7.
Postaraj się połączyć swój komputer z routerem nie przez WiFi, ale kablem sieciowym Ethernet. Ta opcja pozwala poprawić znacząco transfer danych nawet na słabych łączach. Jeżeli to niemożliwe bądź jak najbliżej routera i pamiętaj, że drewno i ściany gipsowo-kartonowe potrafią mocniej tłumić sygnał niż zwykła cegła. Jeżeli masz możliwość przełączenia nadawania i odbierania trybu WiFi z sieci 2,4 GHz na 5,4 GHz w routerze i komputerze- to zrób to. Pasmo 5,4 Ghzbędzie szybsze i stabilniejsze.
8.
O ile to możliwe uwolnij swój Internet — po pierwsze odłącz swój telefon od WiFi. Oczywiście najlepiej zrób to ze wszystkimi możliwymi urządzeniami. Tak na wszelki wypadek, gdy masz słabe łącza.
9.
Korzystaj z serwisu www.speedtest.pl. Włącz testowo Webinar, Live i zmierz szybkość Internetu u Ciebie. Zrób to mniej więcej w zaplanowanej porze głównego wydarzenia, żeby za symulować jak najbardziej realne warunki. To proste. Klikniesz START i program zrobi swoje. Potem zwróć uwagę na parametr [Upload] Wartości poniżej 5 Mb/s wskazują, że Twój przekaz wideo może rwać. Platformy webinaroweradzą sobie jeszcze z takimi wartościami. Live-yna Facebooku, to już z praktyki najlepiej powyżej 7 Mb/s dla komfortu prowadzenia, Kolejny parametr tam widoczny to [PING] On podpowiada wartość opóźnienia między tym co powiesz, a tym, po jakim czasie dotrze to do widzów. Wartości od 3 do 40 uznaję za rewelacyjne. Wartości powyżej 100 to już duże opóźnienia.
10.
Opcje poprawiania transmisji: Na platformach webinarowych. Obraz wideo to dane. Im więcej na ekranie się dziej, tym więcej program musi przesłać. Dlatego zadbaj o równomierne oświetlenie, a nawet o jednolite tło. Przy słabym połączeniu biała pusta ściana za tobą może pomoc bardziej niż bałagan w kadrze.
Na koniec:
Pamiętajmy, że nie wszystko zależy tylko od naszego sygnału. Jeżeli Twój widz pracuje na słabym Internecie lub ma obciążony komputer otwartymi aplikacjami online, to niech nie oczekuje dobrej jakości.
Zawsze proś uczestników o wyłączenie aplikacji online
Mam nadzieję, że to Ci pomoże lepiej skonfigurować łącze
Pozdrawiam
Jacek Wolniewicz
jacek@jacekwolniewicz.pl