Sądzę, że tytuł tego wpisu jest Ci dobrze znany i pewnie nie raz nerwowo poszukiwałeś/łaś tej jedynej – „SuperIlustracji” do przygotowywanej prezentacji.
Ale czy wiesz, że w naszej pracy trenerskiej ozdabianie prezentacji szkoleniowych „fajnymi ilustracjami” może bardziej szkodzić niż pomagać?
Badania nad funkcjonowaniem mózgu w procesie przyswajania informacji wskazują, że jeśli wizualizacje potrafią np. obrazować omawiane procesy, ukazywać jasno związki przyczynowo-skutkowe, relacje, lub wyjaśniać porządek , to będą pozytywnie wpływać na proces uczenia. Jednak wprowadzenie tzw. grafiki dekoracyjnej (np. zdjęcia symboliczne) będą ten proces osłabiać poprzez rozpraszanie nieistotnymi treściami.
W pięciu eksperymentach, w których porównywano materiały szkoleniowe w wersjach prostych i uatrakcyjnionych, uzyskano wyniki świadczące o większej wartości edukacyjnej wersji prostszych. Wzbogacone treści były bardziej interesujące dla uczących się, ale efektywność uczenia spadała. Warto pamiętać o tych wytycznych z badań i reagować w zależności, czy projektujemy moduł szkoleniowy, czy np. niezależną prelekcję.