Jak omawiać ćwiczenia?

Jacek Wolniewicz Master teacher
Jacek Wolniewicz Master teacher

Omawianie każdego ćwiczenia szkoleniowego musi prowadzić do wdrożenia konkretnych działań u uczestników. Ale wielu trenerów robi to chaotycznie

Można działać inaczej i efektywniej.

Ta porada, a wręcz mocna rekomendacja brzmi: to nie trener ma objawiać prawdy płynące z ćwiczeń, ale uczestnicy powinni dojść do właściwych wniosków samodzielnie.

Rolą trenera jest moderacja tego procesu zgodnie z ustanowionymi celami. Jedną z najlepiej sprawdzających się technik omawiania ćwiczeń jest tzw. dyskusja sfokusowana. Cztery etapy mają doprowadzić grupę do wniosków, na których nam zależy. Jednakże twórcami i właścicielami rozwiązań jest grupa, co sprzyja szybszemu wdrożeniu wniosków do codziennej pracy, ponieważ nie są one narzucone arbitralnie przez trenera.

Schemat dyskusji sfokusowanej

  1. Poziom Faktów (co było przedmiotem zadania?)
  2. Poziom Emocji (jakie emocje to wywołało?)
  3. Poziom Wnioskowania (co pokazało to ćwiczenie?)
  4. Poziom Interpretacji (jak możemy wykorzystać wyniki tego ćwiczenia u nas?)
  5. Poziom Wdrożenia (jak i od kiedy zostanie wdrożona zmiana zachowania?)

Uważaj. Samo omówienie „Jak to wykorzystacie w pracy?” nic nie da – oprócz ładnie brzmiącej deklaracji. To częsty błąd początkujących trenerów i coachów. Dyskusji sfokusowanej uczymy  w moich szkołach trenerów stacjonarnych i w edycja e-learningowych, ponieważ jest to doskonała metoda wdrożenia nowych kompetencji, a przy tym świetnie wpisująca się w cykl Kolba. Z mojej długoletniej praktyki metoda wręcz podstawowa dla każdego trenera, ale coacha, ponieważ łatwo ją zmodyfikować do pracy 1 na 1 .

ZOSTAW KOMENTARZ

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

TAK CHCĘ 3 DARMOWE LEKCJE

Po wypełnieniu formularza przeniosę Państwa automatycznie na stronę z filmami. [no spam]