[Szkolenia] Z offline do online - jak to zrobić najszybciej?

Praktycznie wszyscy trenerzy i szkoleniowcy pracujących na salach szkoleniowych zostali z dnia na dzień bez pracy.

Niedziela 15.03. 2020

Na początku zaznaczę, że jestem trenerem biznesu i sprzedaży, a to że znalazłem się cztery lata w online było spowodowane między innymi prywatną sytuacją kryzysową. Nie tak koszmarną, jak dzisiaj, ale gdyby nie nastąpiła na pewno nie byłbym w online.
Dlatego po pierwsze, to nie Twoja wina, że tak się stało. Spróbuję chociaż Cię natchnąć i uspokoić, że szybkie (wbrew temu co mówią różni ludzie od e-learningu) przeniesienie i start z efektywnym szkoleniem w online jest  jest możliwy w kilka dni. Oczywiście uczyć się tego potem musisz dalej, ale już w grze. A w takich sytuacjach o to chodzi. No i unikniesz tego  cholernego poczucia  beznadziejności. 



Przeczytaj, jak ja to robię od lat i jak możesz zacząć. 

Zakaz pracy w bezpośrednim fizycznym kontakcie z uczestnikami w naturalny sposób przekierował uwagę na narzędzia do różnego rodzaju e-learningu.

I nie ma co ukrywać, że jednymi z najszybszych do wdrożenia formami są Webinaria i Meetingi online.

W tym miejscu pojawiają się dwie pułapki.
Pierwszą jest próba przeniesienia w 100% całego programu ze szkolenia salowego przed kamerę. Od razu Ci powiem - nie da się. 
Druga pułapka to z kolei myślenie, że nie da się takich adaptacji programu salowego sensownie zrobić. 
Bzdura. Jest wiele badań, które pokazuję, że uczenie online jest tak samo efektywne.


W drugą pułapkę wpadają głównie szkoleniowcy kompetencji miękkich, którzy w działaniu na tzw. procesie grupowym i interakcjach w grupie widzą sens jakiegokolwiek swojego szkolenia. To odrzuca ich od rzekomej "sztywności" szkoleń online bardzo skutecznie. Niepotrzebnie!



Sam przez wiele lat-tylko w pracy na sali z grupami widziałem sens i efektywność. Szkoliłem i szkolę menedżerów, zespoły sprzedażowe, ale konikiem i pasją są szkolenia Train The Trainer. Szkoliłem jako trener wewnętrzny i trener freelancer.
Do 2016 roku oblewałem się kawą ze śmiechu na hasło „efektywne szkolenia online”, a słowo E-learning kojarzyło mi się z obowiązkowym przeklikaniem slajdów pod hasłem „Szkolenie z BHP”.  



Pewien zbieg okoliczności i wywołany tym mały kryzys kazał mi się przyjrzeć rynkowi edukacji online. I też dość szybko.
Trafiłem wtedy na parę raportów. Dane tam zawarte pokazały, że edukacja online, to nie jest moda, a nowa rzeczywistość, która już rozwija się z prędkością światła. O coraz bardziej o przyjaznej technologii nawet nie wspomnę. Dlatego i tylko dlatego wskoczyłem od razu na 100% do online. I niestety, ale teraz Ty też musisz to zrobić, bo alternatyw za długo nie będzie.



Tak wszedłem do świata online. I tak samo, jak wielu trenerów, z którymi teraz pracuję,  odruchowo chciałem przenieść 1:1 salę do online. To się nie udawało.
Udało mi się zrobić dobre kursy i szkolenia online, dopiero wtedy, gdy:
Po pierwsze, przestałem myśleć kategorią technologii i przestałem wciąż testować nowe rozwiązania techniczne.
Po drugie, przestałem na siłę naginać programy z sali do online i przebudowałem w pewnej metodzie scenariusze.




Klucz, który zmienił wszystko 

Kluczem było tutaj podejście do projektowania szkolenia w oparciu nie o procesy grupowe (które pierwsze odpadają w online), a o zdefiniowanie celów szkolenia z poziomu kompetencji.

Mówiąc inaczej, skupiam się na rozbijaniu kompetencji na klasyczne składowe:

  1. Wiedza, 
  2. Umiejętności Proceduralne, 
  3. Umiejętności strategiczne, 
  4. Postawy

  5. Na tej bazie ustawiam kluczowe działania. Sprowadza się to, do rozpisania elementów na dwa etapy

I. Co musi/nie musi wiedzieć (…),
II. Co musi /nie musi umieć (…).
Robię to dla każdej ważnej kompetencji określonej w badaniu  potrzeb szkoleniowych.
Na tym etapie robię dzięki temu precyzyjną selekcję treści. 

Kiedyś np. dawałem za dużo wiedzy i rozmywałem treść przy przechodzeniu do online. Teraz, po udoskonaleni procesu projektowania w modelu kompetencyjnym -  to, co MUSI, ląduje w programie, to co nie jest w tej kategorii, ląduje, jako materiał na dodatki, ciekawostki, a bardzo często okazuje się, że to dobry materiał na kolejne szkolenie.

Drugi etap, pytania do wniosków w poprzedniego etapu
I. Jak najlepiej dowiozę wybraną wiedzę-czyli narzędzia, jakie mam do dyspozycji w online?
II. Jak nauczę wybranych umiejętności-czyli jakie narzędzia mam/ nie mam do dyspozycji w online?

Dopiero tutaj główkuję nad tym, czy to zrobić.
Czasami trzeba zmodyfikować w etapie umiejętności oczekiwania, bo po prostu nie będziemy mieli dobrego narzędzia lub techniki.
W tym miejscu okaże się, że może wystarczy przygotować coś do przeczytania, a potem zrobić test wiedzy (a nie od razu trzymać ludzi przez 2 godziny na Webinariach czy wideo "call-ach"). 
To tutaj decyduję też o liczbie Webinariów, follow upach.  

Zobaczmy to na krótkim przykładzie


Mini case study :

(niestety, nie mogę podać branży i dokładne tematyki).

Zadaniem było w ciągu 2 dni przenieść odwołane szkolenie do online.
Szkolenie dla menedżerów sprzedaży.
Cel : nauczenie menedżerów dość specyficznych procedur negocjowania zamówień i stosowania upsell-ingu w celu zwiększenia wartości transakcji. Tę wiedzę menedżerowie mieli potem wdrażać w swoich zespołach.

Jak widać po samej już tematyce, mamy tutaj pewnie do nauki - trochę procedur, ale też dużo kompetencji miękkich. Nauczenie procedur z poziomu wiedzy nie stanowi nigdy w online większych problemów. Webinar, materiały pdf, testy -  z reguły  nawet na szybko załatwiają sprawę.


Największym problemem dla trenerów była część związana z wypracowaniem w grupach scenariuszy walki z zastrzeżeniami podczas negocjacji.



Oto co zrobiłem.

1. Ponieważ na platformie Webinarowej (ClickMeeting) nie było opcji podziału uczestników na podpokoje (Breakout Room), zaprojektowaliśmy pracę online na dokumencie otwartym i udostępnionym przez dysk GoogleDrive.

2. Efektem było to, że 5 zespołów w dwójkach pracowało na jednym dokumencie w tym samych czasie, a wszystko było widoczne na transmisji Webinaru.

3. Całe szkolenie online trwało w 3 setach po 90 minut. Przeniosło z programu stacjonarnego 80% zadań i treści.



Chciałbym na koniec dodać, że w tak kryzysowej i nowej sytuacji, jaką mamy przez epidemię, trenerzy powinni zaczynać z tym co mają. Nie czekać ,ale próbować działać i adaptować się do nowej rzeczywistości. Nie szukać idealnych rozwiązań.
Wygrają najbardziej elastyczni.




Co potrzebujesz w takiej sytuacji ?

Tylko 4 elementy

  1. 1.Laptop z Internetem i pakietem typu Office
  2. 2.Program do Webinariów -korzystam głównie z rozwiązań ClickMeeting i LiveWebinar, przy czym LiveWebinar ma w cenie już podział pokoi, opcję meetingu (jak w Zoom-ie), lepsze serwery i lepszą jakość transmisji.
  3. 3.Opcjonalnie możemy mieć dostęp do wersji Zoom Meeting
  4. 4.Na koniec dostęp do jakiegoś wirtualnego dysku na potrzeby gromadzenia plików.


To naprawdę wystarczy od strony technicznej.
Jednak pożądany efekt robi tutaj jednak ten sposób projektowania treści, który opisałem.
Jeżeli potrzebujesz pomocy na ten temat, zapraszam do kontaktu.


Jacek Wolniewicz
szkolenia@jacekwolniewicz.pl



Jak przebiegają takie zajęcia "Z offline do online"?

To po pierwsze  set szkoleniowy dedykowany  trenerom, którzy do tej pory: 

  1. Nie pracowali z techniką webinarową. 
  2. Nie zestawiali samodzielnie pokojów webinarowych, 
  3. Nie prowadzili Webinarów technikami aktywizującymi
choose your image

Webinar 1

Krok#1 czas 90 minut

Podczas tej części pokazuję krok po kroku ustawienia, funkcje platform Webinarowych (do wyboru LiveWebinar lub ClickMeeting) 

Uczestnicy widzą cały proces poprzez technologię udostępniania ekranu.

Przygotowanie, podpinanie mikrofonu, kamery, wgrywanie mediów, zapraszanie uczestników, uruchamianie, praca z chatem i inne najbardziej potrzebne funkcje pozwalające uruchomić i zarchiwizować i udostępnić szybko Webinar.

Na koniec sesja pytań i odpowiedzi oraz wideo z sesji do pobrania. 

choose your image

Webinar 2

Krok#2 czas 90 minut

Podczas tej części pokazuję na Webinarze krok po kroku funkcje platform, których można użyć podczas szkoleń: 

 Jak (i na czym) stworzyć na szybko prezentacje, którą bez problemu wgrasz i uruchomisz w pokoju Webinarowym.

Jak pracować z plikami wideo 

Jak pracować z uczestnikami i tzw. białą tablicą

9 technik aktywizujących na Webinarach 

Skrypt na dobry Webinar

Jak zrobić test lub ankietę na żywo

Jak moderować czat 

Jak prowadzić przez kilku prezenterów

Jak udostępnić ekran i pokazać inne programy, strony www, pliki etc.

Uczestnicy widzą cały proces poprzez technologię udostępniania ekranu.

Na koniec sesja pytań i odpowiedzi oraz wideo z sesji do pobrania

choose your image

Webinar 3

Krok 3 czas 90 minut

Podczas tej części pokazuję na Webinarze krok po, jak przeprojektować szkolenie w metodzie kompetencyjnej i dopasowujemy narzędzia. 

Pokazuję, jak rozpisać cele szkolenia z poziomu kompetencji

Jak i kiedy dobrać styl uczenia (prezentacyjny, sekwencyjny lub symulacyjny)

 

Po tej części uczestnicy będą wiedzieć, jak zastosować model kompetencyjny krok po kroku i ja przeprojektowywać szkolenia offline do online.

Jeżeli jesteś zainteresowany takim szkoleniem indywidualnie lub dla grupy trenerów- skontaktuj się teraz

jacek@jacekwolniewicz.pl