
ELM - Elaboration Likelihood Model
Cóż, właściwie każde podjęcie decyzji w jakiejkolwiek sytuacji wiąże się z przyjęciem postawy psychologicznej na tzw. TAK.
Żeby coś kupić, musisz mieć ostatecznie postawę na TAK.
Żeby ktoś ciebie zatrudnił, musi mieć postawę na TAK itd.
Prezenterzy, prelegenci, trenerzy mają z reguły mało czasu, żeby nas przekonać.( zmienić na postawę na TAK).
O tym, jak oddziaływać na postawy mówi mój ulubiony model.
Jest bardzo prosty i czytelny i dużo wyjaśniający.
To właśnie ELM. ( nie mylić z MLM :))
MODEL SZANS ROZPRACOWANIA PRZEKAZU Richarda Petty’ego i John’a Cacioppo – zakłada, że zmiana postawy może dochodzić do skutku dwoma różnymi torami. (racjonalnym i “wrażeniowym”)
Oto wnioski dla prelegentów.
- Centralny tor perswazji (racjonalny) – to staranne i przemyślane przetwarzanie informacji zawartej w przekazie. Skuteczności przekazu w tym torze bierze się ze zdolności do wywoływania u widza przychylnych myśli i sądów dotyczących treści. Dokonuje się tu trwalsza zmiana postawy. Od czego to zależy, dokładniej mówię w wideo.
- Peryferyczny tor perswazji – opiera się nie tyle na rozważaniu merytorycznej wartości otrzymanej informacji, ile na powierzchownym jej odbiorze i pozornej analizie. Widz nie rozważa tu merytorycznej treści, ale opiera się na odczuciach, które przekaz budzi. Co gorsza, z reguły jest to, poza naszą kontrolą i może wypełniać znamiona manipulacji. Zmiany w postawach są mniej mało trwałe. W jakich sytuacjach mozna to wykorzystywać etycznie i jak niektórzy, robią to nieetycznie mówię w wideo.
Wideo to lekcja z kursu dla Trenerów.
Znajdziesz go również w tej ofercie specjalnej z kodem rabatowym megapaczka

